De keuze voor een studie was heel lastig, maar achteraf gezien toch ook wel weer heel logisch. Je bent jong, je hebt allerhande plannen over hoe je later een eigen springstal runt. Een opleidingsstal. Over hoe je paarden van anderen kunt rijden om die op wedstrijden uit te brengen. Maar er is ook een stemmetje dat je doet afvragen of je wel de rest van je leven met paarden zult werken. Dat je dus ook voorbereid moet zijn op een ander leven. En uiteindelijk kom je uit bij Hippische Bedrijfskunde. Bedrijfskunde is een handige studie als je van plan bent ooit voor jezelf te beginnen, maar ook in verschillende branches en voor verschillende functies heel goed bruikbaar. Als het dan ook nog eens op paarden gericht is, dan klinkt het toch wel weer als bijna ideaal.
Hippische bedrijfskunde
Eerstejaarstages
In het eerste jaar heeft Mariëtte vijftien weken lang voor een dag per week bij een kleine ruitersportzaak gewerkt. Een tweede stageperiode in het eerste jaar was voltijd voor een maand lang. Die periode heeft ze gebruikt om de customer journey voor paarden te beschrijven bij een veterinair centrum. Dat onderzoek wisselde ze af met het meehelpen met de verzorging van de paarden daar.
Stage bij VDO Paardenstallen
Voor deze stage waarbij ze een half jaar voltijd bezig moest zijn met een marketingvraagstuk ging ze op zoek in haar netwerkboekje. Dat is een boekje dat ze bijhoudt met alle mensen en bedrijven met wie ze contact heeft gehad voor en tijdens haar opleiding van wie ze denkt dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. VDO Paardenstallen stond daar tussen en daar had ze meteen een goed gevoel bij. VDO Paardenstallen had de stallen bij haar thuis gebouwd en later was Marleen langs geweest voor foto’s en een interview met vragen over het hele proces van de aanvraag tot de totstandkoming van de stallen. Waar ze tevreden over waren geweest, wat ze verrast had en wat misschien beter had gekund. Die persoonlijk benadering en aandacht voor de klant was iets wat ze zelf voor een marketingonderzoek ook belangrijk vond. En dus stuurde ze een mail. En kreeg ze direct antwoord van Kelvin. Of een marketingonderzoek voor Equitana misschien een goed idee was?
Equitana 2025
De grootste paardenbeurs van Europa. Dat klonk meteen als een unieke kans. Tegelijk ook lastig, omdat een beurs van een week best wel abstract is als je daar maanden naartoe werkt. Je hebt daar ideeën bij, maar pas als het zover is zie je hoe het daadwerkelijk allemaal uitpakt. Mariëtte had pas echt het gevoel dat echt op het goede pad was en lekker aan de gang was toen haar plan van aanpak goedgekeurd werd door school. Achteraf vindt ze het allemaal heel logisch en snapt ze ook welke stappen ze in die periode gezet heeft, maar op het moment zelf was het heel erg zoeken. En abstract dus.
Daarbij was Mariëtte ook positief verrast dat haar stage en haar werk zo serieus genomen werden door VDO Paardenstallen. Ze voelde zich gehoord in de overleggen met Marleen, Kelvin en Rob en toen ze een paar dagen voor Equitana een presentatie gaf van haar onderzoek was ze eigenlijk al heel tevreden over wat ze in de stage bereikt had. En toen moest de beurs nog beginnen. Bijna alle dagen is ze op en neer gereden naar Essen om er van de ochtend tot de avond bij te zijn. Hospitality op de stand, vragen of bezoekers onze vragenlijst in wilden vullen, met Marleen de socials bijhouden, rondjes maken om te kijken hoe andere bedrijven zich presenteren, observeren hoe alles wat we vooraf bedacht hadden in de praktijk werkte. En natuurlijk een hele toffe beurs met paarden, paarden en nog eens paarden.
Afronding
Na de beurs heeft ze op haar gemak al haar bevindingen kunnen uitwerken. Mariëtte glimlacht nog als we het hebben over de hele periode. Ze is blij met haar keuze en blij met de kansen die ze gekregen heeft. Het afrondende gesprek met Rob en haar docent was voor haar een bevestiging dat het voor iedereen goed geweest was. En de volgende Equitana? Dan wil ze heel graag weer mee!